ÁMLP MAGAZINE_artist_Dan Coopey

The basket weaving artist from London, Dan Coopey

ÁMPL 이 금주 소개할 아티스트는 런던에서 활동하고 있는 직물 조형가 Dan Coopey다. 바구니를 만드는 예술은 문명사에서 널리 보급된 공예품 중 하나이지만 현대미술의 영역에서는 좀처럼 드러나지 않아 왔다. 현대 미술의 동향과 발전은 신문물을 창조해 내기 바빴고 현시대에 매 순간마다 새로운 조형물들을 만들어 내는 아티스트 사이에서 우리는 좀 더 유니크한 아티스트를 찾고 싶었다. 그렇게 좀 처럼 볼 수 없는 작가를 찾아냈다. 쿠피의 작품은 고대 부족과 산업 재료의 결합된 완성품자 예술품이며, 인공 재료와 합성 로프, 천연 고대 쿠바 섬유재료를 사용해 시공간을 넘어 작품 공간의 볼륨을 우회한다. 

The art of making baskets is one of the most popular artifacts in the history of civilization but has rarely been revealed in the realm of contemporary art. Coopey’s work is a combination of ancient tribal practices and industrial materials, bypassing the volume of space using artificial materials, synthetic ropes, and natural ancient Cuban textile materials.

다양한 재료로 구성된 타원형 구조물은 불균형 나선을 우회하며 다져 나간다. 구조적으로 단단한 용기는 휘장되어 상단에서 완전히 닫혀 있는 것으로 표현된다. 흔히 바구니는 내용물을 접근 가능하도록 설계되는것과 달리, 기능에 있어 가장 장점으로 드러나는 바스켓리에서는 예상치 못한 작업이었다. 모든 바스켓리에서는 무언가를 담아 보관을 하는 용도로 사용하지만 댄의 작품들은 안에 오브제가 고스란히 담겨 동봉되있다. 전통적 재료에 시대를 대표하는 오브제가 포함된 그의 작품은 흡사 타임캡슐과 같은 작업물이라 표현하기 매우 적합했다. 시간에 따라 자연히 변화하고 퇴화하는 재료의 사용도 또한 그의 작업과정에 매우 중요한 요소로 자리 잡아 있었다.

Elliptical structures consisting of various materials are made by bypassing an unbalanced helix. Structurally rigid containers are decorated and expressed as fully closed at the top. Unlike basket is often designed to provide access to its contents, Dan’s pieces are unexpected work in basketry which are seen as the most advantageous feature in its function. Every basket is used to store something, but his works are enclosed with an object inside.

댄은 시대를 초월한 기술에 고대와 현대적인 접목으로 작품에 반전을 계속해서 드러내왔다.  현대적인 서사로 조상들의 노하우를 땋아 전통 공예에 대한 어떠한 명시적인 언급을 할 수없는 추상적이고 유기적인 모양을 만들어냈다. 유기적으로 흐르는 모양과 수직으로 유유히 흐르는 형태로 이루어진 그의 조각은 자연의 섭리에 따른 재료의 성숙화로, 시대의 흐름에 따라 자연히 변화하는 작업물을 창조해 냈고 이러한 호기심이 그를 자극해 이길에 들어서게 했던 시초로 작용하게 했다. 자칫하면 단조롭고 대중화된 작품에 새로운 의미를 불어넣은 댄은, 이미 대중적이고 상업적으로 유명한 작품을 새로이 창조해 내는 작품을 함으로써 참된 예술가의 길을 고독히 걸어오고 있는건 아닐까 짐작해 본다.

Dan has continued to turn his work upside down with an ancient and modern combination of timeless technology. He creates abstract and organic shapes that cannot be explicitly expressed in traditional crafts through modern narratives. His sculptures, consisting of organic flowing shapes and vertical flowing forms, show the maturation of materials according to nature’s providence, creating works that naturally changed with the passage of time.  Dan, who has infused new meaning into monotonous and popularized works, may already be walking the path of a true artist by creating a new wave of popular and commercially famous works.